lördag 12 maj 2018

Apelsiner från Spanien


David Park (f. 1953) är en irländsk författare. Eller snarare nordirländsk. Jag har läst hans debutbok från 1990, novellsamlingen "Oranges from Spain". Boken skrevs i viss desperation - David Park hade just tillträtt en tjänst som lärare i Belfast och tiderna var oroliga, det var mitt i "the Troubles" , att då läsa om Pongo och de 101 dalmatinerna var inget som tilltalade Parks ( och tydligen inte hans elever heller) så han satte i gång att skriva sitt eget undervisningsmaterial. I slutänden blev hans berättelser till en bok.

Här kretsar mycket (men inte allt) kring det som hände i samhället just då. Novellen med titeln "Killing a Brit" är en av de kusligare i samlingen och den speglar den vardag som barn fick växa upp i i oroligheternas Nordirland. En ung brittisk soldat faller för en kula och får sista smörjelsen av en tillskyndande präst. Från skaran som samlats runt den döende hörs så en röst ropa ' Go on, die ya bastard' - vem ropar och varför? Det blir de sista raderna som förklarar. I novellen "The Trap" berättas om den ende sonens stora dilemma och i "The Fishing Trip" får man veta hur det känns att vara son till en polis (R.U.C.) - allt illustreras mot bakgrunden av en fisketur.

David Park är en mycket god berättare och hans noveller ger en inblick i ett sargat land och i en förhoppningsvis annan tid. Park har skrivit flera novellsamlingar och också ett antal romaner. På mitt läsbord har jag också hans " Light of Amsterdam" och jag lär fylla på med mera. Några svenska översättningar har jag inte lyckats hitta men i Danmark har man (som vanligt, måste jag säga) visat betydligt större intresse för Parks författarskap.

Inga kommentarer: