måndag 9 april 2018

Nu kommer blommornas tid

Målning av Johan Laurentz Jensen (1800- 1856).

Vill man se fler av Jensens utsökta blomsterporträtt kan man bege sig till Nivå och Nivågårds museum strax norr om Köpenhamn som ställer ut verk av Jensen denna säsong (fram till slutet av augusti).

Äntligen har våren kommit och det är dags att citera Linné " Jag har inte tid för sjukdomar, Flora kommer strykande med hela sin armé." Hos mig har förstås armén något decimerats på grund av rådjurens framfart men nu slår påskliljorna snart ut (de får vara i fred) och de vilda blommorna är på gång. Jag väntar på smörblommor och mandelblommor. Från hyllan har jag plockat fram första delen (vårens och försommarens örter) av Harriet Hjorths "Blomstervandringar" (1958). Harriet Hjorth kåserar och berättar om blommornas värld med åtskilliga avstickare till litteratur och konst.

" Nu porlar alla diken. De rinner till från berg och stup, forsar ner över slänter och stigar i skogen, vidgas till bottenosynliga sjöar under granarna, tvingar sig fram över markerna i alla riktningar och störtar befriande ner i ett dike för att strax glimma fram över ett gärde".

Carl Batsch var en tysk professor (medicin) och botaniker - år 1810 publicerades hans skrift "Botanik för fruentimmer" . Harriet Hjorth berättar om boken och citerar - för det är underhållande på ett icke avsett vis. Batsch uttrycker sig som till små barn och nog är det skrattretande alltid. "De flesta växter hava en allmän prägel i deras bildning, varigenom de genast skilja sig från djuren.- Småningom utvecklade väsenden av en grön färg, som med trådar äro fästade vid marken där de stå, skjuta mer eller mindre greniga upp i höjden och bära gröna utbredda flatheter."
Kanske går det att hitta flera utdrag av Batschs oändliga vishet på "Gutenberg" eller någon annan stans.

Nu har jag placerat Harriet Hjorths lilla trevliga bok bredvid mig på läsbordet - för vidare läsning i vårljuset.


2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

älskar gamla blomsterböcker, har några och dessa inspirerade mig att skapa ett litet Shakespeare-hörna: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2018/03/shakespeare-hornan-pa-vart-berg.html

Ingrid sa...

Hannele: Shakespeare-rosen är verkligen praktfull. Underbar färg!