söndag 15 april 2018

Kvinnoporträtt


Förra sommaren grottade jag ner mig i franskt salongsliv och mätresser (som inte var vilka älskarinnor som helst utan lärda och smarta damer som både kunde föra sig och idka kulturliv)- jag köpte på mig en del böcker om "dess forna tider" och allt hann jag så klart inte läsa. Nu stundar en ny sommar och när den årliga storstädningen av trädgården är klar blir det förhoppningsvis dags och tid att ta fram "resterna" från förra säsongen. Jag har plockat fram Benedetta Craveris "Reines et favorites" och det första kapitlet handlar om Catharina av Medici ( hon med Bartolomeinatten ). Boken bjuder på nära tjugo kvinnoporträtt- alla hämtade från den franska historien.




Benedetta Craveri är en italiensk historiker och hennes böcker har översatts till flera språk (engelska, franska och tyska bland andra). Det är ett sant nöje att följa med på Benedetta Craveris strövtåg genom historien och nog är det synd att det inte går att läsa om dem på svenska.

Inga kommentarer: