söndag 1 april 2018

I am the world itself. Come to pay you a visit.


Orden i rubriken är Joseph Conrads och de inleder Maya Jasanoffs bok om den kände författaren. "The Dawn Watch" är något av en hybrid- en biografi (som går på djupet), en reseberättelse och en bit litteraturhistoria som främst koncentrerar sig på  Anarkisten, Lord Jim, Mörkrets hjärta och Nostromo. Maya Jasanoff berättar på ett mycket levande sätt och nog väcks mitt intresse att läsa om de Conrad-romaner jag har i hyllan. ( Samlingen behöver kompletteras, märker jag). Conrad upphör aldrig att fascinera både som människoöde och som författare. Hur kunde en pojke, född och under flera år boende mitt i Europa - utan ett hav i sikte- få för sig att bli sjökapten? Och så att skriva böcker på ett nytt och främmande språk? Allt detta kräver mod och envishet.



Det finns mycket skrivet om Joseph Conrad ( på svenska finns t ex Gunnar Fredrikssons "I Joseph Conrads kölvatten" (1982) och Olof Lagercrantzs "Ekelöf, Proust och Conrad- tre valfränder", men nya friska infallsvinklar gör Conrad än mer lockande som författare. Nu blir det läsning av "Mörkrets hjärta" mellan snöbyarna. Den romanen kan ju också kombineras med en filmklassiker- "Apocalypse Now" (Coppola).


4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

har ett par böcker av Conrad, blir nyfiken på denna, trevlig påsk!

Ingrid sa...

Hannele: Jag tycker att Jasanoffs bok är mycket välskriven - inspirerar till vidareläsning. Hoppas att du också har en avkopplande påskledighet.

Mrs. B sa...

Mycket spännande! Tack för tipset. Jag har klickat hem den och får väl leta Conrad i bokhyllorna också.

Ingrid sa...

Mrs B: Jag hoppas att du ska bli inspirerad av Jasanoff. Hon har forskat noga i sitt ämne, som det verkar.