tisdag 20 februari 2018

Digitalt Museum

Ingrid Eggiman Jonssons bok har ett mera modernt stuk.

Jag har fastnat i det stora digitala muséet (digitaltmuseum.se) dels för att hämta inspiration dels för att jag är så förfärligt nyfiken på vad som finns att se bakom (och framför) kulisserna i våra muséer. Gamla foton, föremål av de skildaste slag och så de gamla yllebroderierna... allt detta blir jag helt förtrollad av.

Slöjd hörde inte till mina favoritämnen i skolan. Lärarinnan hade lila hår ( obs att detta var på 1950-talet), små florprydda hattar med vassa hattnålar och dessutom hade hon en gäll och skrikig röst. Jag såg till att vara frånvarande från hennes lektioner så mycket det bara gick och jag hörde så klart inte till hennes favoriter ( eller som vi säger här nere i söder "keledägg".) Desto roligare är det nu att återuppväcka glädjen i att (försöka) skapa något med händerna och för mig har det blivit yllebroderi som lockat mest. Att sy på och med ylle är mycket speciellt och sensuellt. De gamla mönstren bär på så mycken historia och ger ofta en inblick i hur man med små medel kunde skapa något vackert och bestående. Tankarna går alltmedan nålen gör sin resa på tyget.....



Inga kommentarer: