onsdag 3 januari 2018

En dotter skriver om sin mor


Det finns åtskilliga böcker om mor-dotterrelationer men Sally Phipps biografi över Molly Keane är säkert väl värd att läsa. De två hade ett komplicerat förhållande och Molly bad dottern om ursäkt för en del hon sagt och gjort på sin dödsbädd. Hon blev för övrigt mycket gammal, över 90 år.

Molly Keane var en mycket produktiv författarinna och speciellt flitig var hon under 1930-talet (hon skrev då under pseudonymen M.J. Farrell). På 1980-talet fick hon ett nytt uppsving och några av hennes böcker finns i svensk översättning. Väl gömd på det lokala bibliotekets magasin hittade jag hennes "Vänskap med förhinder". Jag har skrivit en del om Molly Keane och hennes författarskap tidigare här och nu känns det som om det kan vara dags för Sally Phipps biografi (Virago förlag, 2017).

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

En mycket väluppfostrad flicka tänker jag på när jag hör namnet Molly Keane. Inte visste jag att hon skrev under pseudonym! Biografin låter lockande. God fortsättning på det nya året!

Ingrid sa...

Mrs C: Jag skaffar nog biografin inom kort. Det är något alldeles speciellt med irländska författare. God fortsättning, önskar jag dig också och ett gott nytt läsår- fyllt av inspiration.