onsdag 2 augusti 2017

Konstnärer på resa


Veere, Nederländerna. Foto: Wouter Hagens.

Jag har storstädat och samtidigt gjort en del läsfynd. Ur en hyllas mycket dunkla vrår drog jag fram ett litet häfte med titeln "3 konstnärer på resa" utgivet av Folket i Bilds konstklubb. Året var 1959.

Först ut bland de resande är Gunnar Norrman (1912-2005), Malmöpåg och så småningom bosatt i Lomma. Norrman har illustrerat åtskilliga böcker och hans gravyrer är verkligen utsökta. Ingen kunde som han fånga naturens detaljer. I mitt häfte berättar han om den lilla nederländska staden Veere.

" Varje eftermiddag utom lördagar och söndagar dunkar Arnemuidens svarta fiskeflotta in till 1300-talsstaden Veere. De tjärade näten hänger i masttopparna som sorgflor. Vare sig havet är såpgrönt eller ljusblått är denna fiskeflotta absolut det svartaste av svart, lika svart som ett nederländskt begravningståg. Det är breda platta båtar, somliga uppnästa hoogaarzen, andra med kupiga domherrebröst. De seglar i ett platt landskap och i grunda öppna vikar och bukter."

Jag har aldrig varit i Veere men Norrman målar upp en så vacker tavla av staden att längtan blir stor att se allt med egna ögon. Blomstrande medeltid möter holländskt fiskesamhälle...men idag skriver vi 2017 och jag misstänker att mycket har ändrats.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

kul att göra fynd i egen bokhylla!

Ingrid sa...

Hannele: Ibland är det bra att inte vara ordningsam.