söndag 27 augusti 2017

Inspiration från Lire

Den franska författarinnan Alice Ferney (fotot är lånat).

Höstens bokflod väller fram även i Frankrike och jag låter mig så klart inspireras. Alice Ferney är en av de författare jag blir nyfiken på (en av hennes böcker har översatts till svenska "Kärlekssamtalet" år 2002). I september kommer "Les Bourgeois" och här handlar det om en familjekrönika. Borgerligheten och dess värderingar löper, enligt uppgift, som en röd tråd genom boken.

En annan bok som intresserar mig är Philippe Bessons " Un personnage de roman" och då hamnar man mitt i historien om Macrons väg till makten.


Amélie Nothomb är produktiv. Årets roman har titeln "Frappe-toi mon coeur" och den får goda recensioner.

Marie-Hélène Lafon kommer ut med "Nos vies" och jag tror nog att vi kommer att se denna bok i svensk översättning inom kort. Det hoppas åtminstone jag.


Inga kommentarer: