tisdag 11 april 2017

I arkivet

Hököpinge kyrka (lånat foto).

Det är spännande att rota i arkiv även om det sker digitalt. Jag hittade en sida med inköpsförslag till det numera nedlagda biblioteket i Hököpinge. (Vellinge kommun). Listan är daterad 28 november 1932 och den är både lång och intressant att ta del av. Vad ville man att folk skulle läsa i den lilla byn (Hököpinge av år 1932 bör inte ha haft mer än ett par hundra invånare)?

John Galsworthy's Forsytesaga ville man investera i och även John Dos Passos 42dra breddgraden. Det senare verket är första delen i en samhällskritisk trilogi. Dos Passos använde sig av "stream of
consciousness" och jag tror inte att boken är så lättläst i alla partier.



Ernst Didring (1868-1931).

Ernst Didrings "Det mörkblå frimärket" var en kriminalroman med stora delar av handlingen förlagd till Stockholms skärgård. Ernst Didring var en på den här tiden mycket omtyckt författare och hans trilogi om Grålögan sägs vara en av de bästa skärgårdsskildringar som skrivits på svenska. Jag måste erkänna att jag blir nyfiken på denne numera bortglömde författare. Det går att hitta en del av Didrings böcker i  Runebergprojektet så dit tänker jag bege mig.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

sånt är kul läsning

Ingrid sa...

Hannele: Gamla böcker har en stor dragningskraft. Åtminstone på mig.