onsdag 26 april 2017

Danska frestelser


Våren är på väg om än i långsam takt. Det är snart dags för en Köpenhamnstur med bokhandelsbesök högst på listan. Tyvärr har bokhandelsdöden härjat även i den kungliga danska huvudstaden men några vattenhål för bokälskare finns ännu kvar.

Jag vill gärna se närmare på Ida Jessens senaste roman "Doktor Bagges anagrammer" och Merete Pryds Helles "Folkets skønhed" lockar också. Från historiehyllan hämtar jag nog hem


Tom Buk-Swientys bok om Karen Blixens far, den djärve kapten Dinesen. Dinesen var ung löjtnant i 1864 års krig och hans bedrifter där har gått till historien. Säkert hittat jag mycket annat läsvärt också.

2 kommentarer:

Bogstavsamleren.dk sa...

Må jeg foreslå at du besøger Nørrebro? Fx Det Poetiske Bureaus Boghandel, Møllegade 23A, kælderen, åbent hver onsdag fra kl. 16-18. De har nyoversatte titler af fx Victor Serge og Panaït Istrati. Eller boghandlen Nr. 33 i Søllerødgade 33. Især nye danske udgivelser, poesi mm. God tur. :-)

Bogstavsamleren (tidligere Sørens Bogblog)

Ingrid sa...

Stort tack för bokhandelstipsen, Linse. Jag ser fram emot mitt Köpenhamnsbesök.