tisdag 24 januari 2017

Inte bara sagor

Hans Christian Andersen

H C Andersens sagor var en stor del av min barndom. I sovrummet i lägenheten på Erik Dahlbergsgatan i Malmö utspelades ofta veritabla dramer när min far läste högt från exempelvis Stor-Klas och Lill-Klas och Den lilla flickan med svavelstickorna. Skrik och tårar och så min mor som en furie i dörröppningen. "Vad är det du läser?"

Men- H C Andersen är inte bara sagor han skrev mycket annat också. Nog är det lite synd att det ofta glöms bort - om inte helt så i alla fall nästan. Nu har jag letat bland hyllorna och hittat reseskildringen "I Sverige" i översättning (från 1944) av Tage Aurell. H C Andersen var den store turisten och han hann med flera resor under sitt relativt långa liv.

" Det är ljuvlig vår, fåglarna sjunger,- du förstår inte deras sång? Här skall du få den, i fri översättning. "Sätt dig på min rygg!" säger storken, våra gröna öars heliga fågel, " jag bär dig över Sundet, Sverige har också friskt doftande bokskogar, grönskande ängar och sädesfält; i Skåne bortvid de blommande aplarna bak bondens stuga, tror du dig vara kvar i Danmark!"

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

den ska jag läsa, har i bokhyllan

Ingrid sa...

Hannele: En helt fantastisk reseberättelse.