fredag 27 januari 2017

Dolly


Anita Brookner var en mycket produktiv författarinna och temat i hennes böcker var ofta ensamma kvinnor. Jag har mycket kvar att utforska i Brookners utgivning och så läste jag "Dolly" från 1995.

Huvudpersonen, Jane Manning, berättar sin och sina föräldrars historia och så kommer då också Dolly in på scenen. Dolly är en udda fågel som inte riktigt passar in i någon värld men hennes anpassningsförmåga och hennes skådespelartalang är framstående. Dolly blir en del av familjen Mannings liv när hon gifter sig med Janes morbror - hon blir "moster Dolly", en något udda moster. Anita Brookner har (som vanligt) tecknat flera ingående och mångfacetterade kvinnoporträtt. Det händer inte så mycket i boken - det är människostudierna som bär handlingen som drivs framåt genom det ena dödsfallet efter det andra.

Anita Brookner är mycket skicklig på att skildra kvinnor och kvinnors inre liv och det är naturligtvis detta som är romanens styrka. "Dolly" blev en hyfsat god läsupplevelse men jag tror inte att boken hör till toppskiktet i Brookners produktion. Det finns dock mycket mera att utforska.


3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Dolly är ett nytt program om filmer i svt

Mrs Calloway sa...

jag var mycket förtjust i henne för ganska länge sedan och har ett flertal titlar av henne i hyllan. dock inte Dolly. hon är så skicklig på att skildra kvinnors tankar och känslor

Ingrid sa...

Jag tycker också om Anita Brookner som författare och hennes produktion är ju diger. Jag har hittat ett par titlar till på ett av kommunens bibliotek annars har man nog gallrat rätt sp flitigt. Tyvärr.