torsdag 24 november 2016

Jag kommer ihåg


Peter Englund är född år 1957. I boken "Jag kommer ihåg" delar han med sig av sina minnen från en tid som idag känns mycket avlägsen. I korta paragrafer- små revor i molnen av glömska -träder de fram, de där speciella ögonblicken.

Jag är själv femtiotalist och känner igen mycket. För mig blir därför Englunds bok lite som att komma hem för en kort stund. För den som är yngre torde det hela vara en nyttig och lättläst historielektion. Peter Englund kallar sin bok för ett minnesexperiment.

Här några exempel:

618. Jag kommer ihåg de svenska stridsplan som kallades "Flygande tunnan".

61. Jag kommer ihåg fiskleverolja.

55. Jag kommer ihåg den noggrannhet varmed man delade en läskflaska, med glasen alldeles bredvid varandra, på slutet nära nog droppe efter droppe, så att det skulle bli rättvist .

Inga kommentarer: