söndag 11 september 2016

Sommaren som gick

Fotografen Valdemar Myhre (1864-1916) Fotot är lånat från den här sidan.

Sommaren har inte varit särskilt behaglig för mig och det har verkligen varit baisse vad gäller både läsning och inspiration.



Jag har dock orkat med att besöka en del av mina rötter och jag har tillbringat några dagar på den där soliga ön i Östersjön- den som heter Bornholm. Jag hamnade i Svaneke och hittade en tjock och vacker bok om fotografen Valdemar Myhre (en av Danmarks största fotografer enligt många) - tyvärr hade jag ingen möjlighet att forsla hem det ganska tunga verket just då men det kommer förhoppningsvis fler tillfällen.

Valdemar Myhre var alltså bosatt i lilla Svaneke och han var förutom fotograf också en ivrig amatörskådespelare. Ann Vibeke Knudsen har sammanställt en mängd fina foton och har också samlat data och information om Myhres stora fotogärning. Boken finns att köpa på Gudhjems museum bland annat.


5 kommentarer:

Petra Rhodin sa...

Roligt att du är tillbaka på bloggen!
Själv hade jag en fin början på lässommaren med Ferrantes Neapelserie, men sedan har det gått trögt. Öppnar en bok, läser några sidor och då läslusten inte infinner sig lägger jag den åt sidan, tar nästa bok och det är samma visa igen.
Suck!
Men nu är hösten här och jag hoppas att läslusten infinner sig igen hos oss båda.

Hanneles bokparadis sa...

rötter är intressant, tråkigt att sommaren inte varit bra.

Ingrid sa...

Petra: Tack ska du ha ! Jag känner igen allt du skriver. Det har blivit mycket håglöst bläddrande för mig denna sommar. Jag hoppas också på hösten och nya krafter och en rejäl dos inspiration.

Hannele: Hemvist måste man ha och jag sätter mitt hopp till hösten.

Mrs Calloway sa...

trevligt att se inlägg från dig igen! hösten blir säkert fin bara den kan bestämma sig!

Ingrid sa...

Tack ska du ha Mrs C. Jag hoppas på en god höst med mycket läsning.