söndag 25 september 2016

Rena nostalgin


Hon känns väl igen? Skådespelerskan Glenda Jackson. Hon hade sin storhetstid under 1970-talet och jag minns speciellt hennes rolltolkning av Elizabeth I i serien Elizabeth R. Den visades nästan samtidigt som en annan mycket välgjord serie "The six wives of Henry VIII" (den med Keith Mitchell i huvudrollen).

Nu har jag haft förmånen att se om hela serien om drottning Elizabeth och jag känner en stark nostalgi för produktioner av den här rangen finns det verkligen inte gott om nuförtiden.


Glenda Jackson fick raka av sig håret för att kunna spela rollen som Elizabeth och stor möda hade också lagts ner på utsökta klänningar och "naturtrogen" sminkning. Elizabeth I försökte med stigande ålder att dölja sina rynkor och smittkoppsärr med en hemsk vit pasta.

"Ett marängliknande hopkok av äggvita, pulveriserade äggskal, alun, borax och poppelfrön blandades med mjöl och vatten och vispades till ett skum, minst tre fingrar tjockt som sedan varsamt applicerades på drottningens hy".  Ovanpå detta lades sedan en fast pasta av blykarbonat och blyoxid.

Efter att ha njutit av Glenda Jacksons (och andras) skådespelarkonst begav jag mig ner till biblioteket och lånade hem AnnaWhitelocks detaljrika biografi om den stora drottningen och det är därifrån jag hämtat citatet ovan.

Konstigt nog fick Elizabeth I ett för tiden mycket långt liv (hon blev nära 70 år gammal).



Inga kommentarer: