tisdag 13 september 2016

Flanerandets konst



De är borta nästan allesammans, de som kunde konsten att flanera, att i lugn och ro bara strosa omkring till synes planlöst och utan mål. Jag tänker nu kanske närmast på flanör-storheter som Adolf Hellman och Jolo.

Vem flanerar i dessa hektiska och digitala tider? Idag ska allt gå snabbt, snabbt. Det klickas på tangenter och man förkortar in absurdum på språk som "vanligt folk" inte begriper. Så småningom försvinner väl skrivandets konst helt (tänker pessimisten). Man ser sig inte omkring för man har så bråttom och ofta håller man den där mobila enheten i tassarna så att man inte ska missa något viktigt meddelande. Pling!

När man ger sig ut på resa ska allt vara effektivt och de obligatoriska sevärdheterna (de som står i reseguiden) packas så tätt att hela upplevelsen torde bli totalt outhärdlig.

Om man vill unna sig att ta det lugnt, att stanna till lite och verkligen se och uppleva ska man läsa  "Köpenhamn bakom portarna" av Isabel Andersson (Meetings Öresund förlag). Jag hittade mitt exemplar på biblioteket här i byn och jag ryckte genast boken till mig (den är på över 400 sidor och en rejäl klump).

Champagnehuset vid Grönningen (inte långt från Österport) foto: Karen Mardahl

I juli månad for jag med några väninnor till den Kungliga Danska huvudstaden och vi gick för omväxlings skull av vid Österports station. Jag vill påstå att vi flanerade längs med Grönningen i långsam takt (jag själv därtill nödd och tvungen på grund av en trilskande ischiasnerv). Så upptäckte vi en vacker och rofylld park och såg bland annat det fantastiska huset på bilden ovan. "Champagnehuset" kallas det för och nog har det en spännande utformning med balkongerna och fönstren som likt just bubblor rör sig uppåt.

Isabel Anderssons bok är fylld av vackra foton och små berättelser om gömda (och kanske glömda) vinklar, vrår och platser i den stora staden Köpenhamn. Den är indelad i kapitel efter stadsdel och lätt att hitta i (men tyvärr finns inget register och det saknar jag!). "Köpenhamn bakom portarna" kommer jag nog att investera i för den ger stor inspiration till åtskilliga flaneringsturer- hösten är lugnare än sommaren i Köpenhamn och en lämplig årstid att utforska både gammalt och nytt.


Inga kommentarer: