tisdag 26 januari 2016

Litterär omelett och lite till


Givetvis kunde jag inte motstå den här antologin. John Sutherland har skrivit om udda företeelser i litteraturens värld och här finns både det ena och det andra.

Mat, kan man läsa om i ett kapitel och då främst författares speciella preferenser kombinerat med måltider uppdukade i diverse kända romaner. Man får veta att Jack London gillade att sätta i sig nära nog rå anka och Arnold Bennett fick en omelett uppkallad efter sig på anrika Savoy i London. (Omeletten var helt flytande inuti av halvråa ägg blandade med kolja- inget jag själv precis lockas av).

I ett följande kapitel i Sutherlands bok avhandlas matsmältningens alla underverk från början till slut (och jag misstänker att det kan bli rätt oaptitligt här också). Sutherland brukar skriva mycket trevligt och underhållande (hans "Lives of the Novelists" intar en hedersplats i min bokhylla) och jag ser verkligen fram emot att läsa om underligheter i litteraturens värld.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Romanmiddagar är kul att läsa om, jag har en vackert illustrerad bok om Strindbergs matvanor och bilder och recept till Proust.

Ugglanoboken sa...

Låter som en både roande och bildande bok! Kan absolut tänka mig att läsa.

Ingrid sa...

Hannele: Strindbergs matvanor - det låter spännande.

Ugglanoboken: Jag tror att det är en trevlig anrättning!