fredag 15 januari 2016

En enkel biljett till Sibirien


Orlando Figes har skrivit många böcker om Ryssland och "The Whisperers" kom ut år 2007. Den finns i svensk översättning också men mitt exemplar är på engelska.

För tillfället är jag helt försjunken i den eviga gåtan Ryssland och det hela började med romanen "Det gröna tältet" av Ljudmila Ulitskaja  - där olika människoöden fyller sidorna- öden som oftast är fyllda av både drama och tragik.

Jag har också plockat fram mitt (eller snarare min fars) exemplar av "Doktor Zjivago" - här får jag säga som pastor Jansson om de tio budorden- jag har inte läst boken men sett filmen- och det var många år sedan, på en inrökt (inte bara av tobak) biograf i en av Dublins förorter. Jag minns Omar Sharifs Zjivago, snö, tågfärder och så Geraldine Chaplin som spelade Zjivagos hustru, Tonya. Det kan således vara dags att friska upp minnet och det krävs stor koncentration för här myllrar det av både folk och fä. Jag är dock helt övertygad om att långsam läsning kommer att ge stor utdelning.

2 kommentarer:

Hanneles bibliotek sa...

Eremiterna i taigan av Vasilij Peskov är en otrolig och sann berättelse om en rysk familj som gömmer sej och lever ensamma i skogen flera decennier...

Ingrid sa...

Hannele: jag känner igen titeln- tror att jag har haft den hemma från biblioteket- tack för tipset.