torsdag 10 december 2015

Englands ansikte(n)

Simon Schama's The Face Of Britain [DVD]


Han har gjort det igen- Simon Schama har skrivit en bok om England som det ter sig genom ett antal porträtt av (främst, föreställer jag mig) kända personer genom tiderna. Nu har boken blivit till en TV-serie som har visats på BBC2).

Schama är en synnerligen duktig historiker (för det är en konst att förmedla historia så att det inte blir torrt och tråkigt) och han är dessutom en god presentatör. Upplägget är inte kronologiskt utan Schama börjar med begreppet makt och makten illustreras bland annat med ett magnifikt fotografiskt porträtt av Winston Churchill. Del två har rubriken "Face of Fame". I allt har det blivit fem delar.

Den här serien (och boken också) kommer jag att investera i så småningom. Under tiden får jag nöja mig med de tre vackra band  "A History of Britain" som jag skaffade för ett par år sedan. Författare: Simon Schama och även de böckerna blev till en TV-serie.

6 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Tack för tipset!

Ingrid sa...

Hannele: Jag tror att TV-serien är mycket sevärd och mycket lärorik!

Hanneles bokparadis sa...

(beställde boken, vi hae inte så många tv-kanaler)

Ingrid sa...

Hannele: jag beställer nog också boken så småningom!

Hannele sa...

297 kr på Adlibris med gratis frakt fram till dörren :)

Ingrid sa...

Hannele: Det tror jag är väl investerade pengar. Jag beställer säkert också men efter jul.