måndag 14 december 2015

Det gåtfulla Ryssland



I min bokhylla trängs en del böcker om Ryssland (och en del rysk skönlitteratur också). Mycket av det här är arvegods från min far som var fascinerad av det stora landet i öst. Så fascinerad att han drog iväg hela familjen dit på semesterresa under en tid när Ryssland definitivt inte var ett stort eller önskat semestermål. Vi for till Leningrad (som staden hette då) via buss och på slingriga gränsvägar. I natten (det var beckmörkt när vi kom fram) blänkte röda ljus från radiomaster och man kunde skymta Isakskatedralens förgyllda tak. Det var en mäktig upplevelse för en liten flicka (som jag var den gången).

Så småningom lärde sig min far en del om ikonmåleriets svåra konst - på äldre dar gick han kurser och så började han själv måla och det är inte bara att ta fram en bit bräda och kluddra på färger efter behag- det är en konst som kräver stort intresse, kunskap och tålamod. En del av den kunskapen kan man skaffa sig genom böcker (men givetvis måste det mer än så till för att förfärdiga en ikon).

Jag har bläddrat i nätbokhandelns stora utbud och hittat "Världen som ikon" av Per-Arne Bodin. Den ser jag fram emot att läsa snart.

Per-Arne Bodin,  är en svensk slavist och författare av flera böcker om den rysk-ortodoxa kyrkan.
Per-Arne Bodin disputerade 1976 och blev 2001 professor i rysk och polsk litteratur vid Stockholms universitet. Han är också teologie hedersdoktor vid Uppsala universitet. forskningsområdet är rysk och polsk litteratur, den ryska litteraturen och den ryska andliga traditionen, litteratur och terrorism samt kyrkoslavisk hymnografi.
(Källa: Wikipedia).

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

(och min far som fick fly därifrån var inte lika fascinerad... men jag har besökt Solovetskij, druckit te hemma hos ryska gummor, handlat i små byaffärer som använder kulram....)

Ingrid sa...

Hannele: Jag förstår din far. Jag hade en gång en väninna från Helsingfors- hon var en duktig körsångerska men när gruppen skulle uppträda i Leningrad fick hon reseförbud av sin far. Kulramarna minns jag mycket väl- min far köpte med sig en sådan hem.

Hanneles bokparadis sa...

lyssnade nyss på professor Yvonne Hirdman, vars mor lyckades fly från Ryssland precis före andra världskrigets utrensningar... intressant. Hon tillhör dem som inte längre tror på kommunism, läste Natt klockan 12 på dagen av Arthur Koester. Intressant att höra Sven-Eric Liedman som skrivit en ny bok om Karl Marx.

Ingrid sa...

Hannele: Yvonne Hirdman har ju skrivit om sin mor (den boken har jag faktiskt i hyllan). Natt klockan 12 på dagen minns jag som mycket deprimerande men det var längesedan jag läste den. Många fick nog sina illusioner krossade vad gäller tron på kommunismen. Jag vill speciellt påpeka att min far var intresserad av det som väl kan betecknas som det gamla Ryssland- inte av Sovjetunionen och han ogillade allt som hade med diktatur att göra- oavsett politisk färg.