söndag 25 oktober 2015

Rosen från Arkansas


Rosa arkansana foto: Alex Covington


Prärieros kallas den också för och den har spritt sig över många stater i USA.

Här i Sverige är det oktober på väg in november och himlen är grå- vinden tar ner både barr och löv i en enda salig röra (som ska krattas upp).Idag är det min mors födelsedag. Hon kom till världen mitt i gråmörkertid men jag minns ändå alltid firandet som både ljust och stämningsfyllt.

Jag tänker på henne idag och jag söker efter speciella minnen i min danska hylla, den för äldre och väldigt (oftast) bortglömd litteratur. Jag höll nyss Adam Dans "Prärierosen" i min hand, en kort roman , utgiven år 1892 och med ett sorgligt slut. Jag tror att boken en gång varit en födelsedagspresent från min morfar till min mormor.

Adam Dan (1848-1931) kom ursprungligen från Odense men utvandrade som ung till det stora landet i väster. Han bosatte sig först i Racine (Wisconsin) men flyttade sedan vidare till Kalifornien, Minnesota och andra platser. Han dog i Clinton, Iowa år 1931. Han var präst och författare till yrket. Idag lär han vara bortglömd.

I hyllan hittar jag också Anders J Eriksholms "Udvalgte fortaellinger"  (tryckt 1930). Anders Eriksholm (1870-1944) är ännu en bortglömd författare . Han föddes och dog i Holbaek och började tidigt att skriva böcker och han var mycket produktiv. Hans romaner har en lagom blandning av spänning och kärlek och jag tror att han var en populär författare på sin tid. "Den gamle kaelderstue" är rikt illustrerad och handlingen är förlagd till just Holbaek.



Det haver så nyligen regnet,
og de træer, de dryppe endnu.
Hvasse vind, tjørnen stind har dig såret,
de har revet din kåbe itu.
Men trods regn og trods blæst
og trods storm af nordvest
stander jeg dig dog alle tider næst!

Johan Ottosen (1890)

Momors historiebok finns i hyllan fast då handlar det enbart om den danska historien "Vor historie fra Holberg til vore dage" (utgiven 1904) författad av historikern Johan Ottosen.

För att vara över 100 år gammal är den här boken faktiskt inte alls svårläst och den har många illustrationer. Man ska också komma ihåg att Danmark av år 1904 var mycket märkt av krigen mot tyskarna- gränsen gick en bra bit norr om den linje som idag utgör markeringen mellan de två staterna.

Johan Ottosens hustru Martha, var dotter till en mycket känd danskpatriot och hon skrev också flera böcker  - bland annat Danmarks Grænsevagt mot syd. Minder fra Flensborg (1917) samt skådespelet Fædrenes Jord (1913).


På en av "Vor histories" sista sidor tronar det dåvarande kungaparet Christian IX och hans drottning Louise.

Inga kommentarer: