torsdag 22 oktober 2015

Prix Femina



Man har valt ut finalisterna till Prix Femina. Två titlar frestar mig extra mycket och de handlar båda om två stora män och hur döden till slut fångar dem- också.



Boken om Victor Hugos sista dagar borde vara läsvärd, tycker jag. Med honom gick en hel epok i graven (han ringade i princip in hela 1800-talet). Hans begravning (juni 1885) blev storslagen och följdes av enorma människomassor.

Ludvig XIV behöver ingen introduktion- mycket gammal blev han  - nära 80 år och då hade han styrt sitt rike med järnhand.  I september år 1715 gick han ur tiden.

Namnteckningen talar sitt tydliga språk.

Joël Cornette är historiker och han har flera gånger blivit prisbelönad för sina böcker.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Viktor Hugo är verkligen bra ♥

Ivo Holmqvist sa...

När Louis XIV kände slutet närma sig kallade han till sig sin livläkare och frågade hur långt han hade kvar. Läkaren som var rädd för solkungen och mån om sitt eget liv svarade så här: "Vi skola nästan alla dö, ers majestät". När du läst Cornettes bok får du skriva om det finns någon sanning bakom den anekdoten.

Den finske kommunistledaren Otto Wille Kuusinens hustru Aino lånade titeln på sina minnen av ett liv i Sovjetunionen därifrån: "Vi skola nästan alla dö".

Apropå berömda personers hädanfärd så skrev konsthistorikern Axel Gauffin en fin liten skrift som kom 1945, om vad han upplevt i Paris 1902 då han var tjugofem år gammal: "På Zolas begravning". Det är en behagligt anspråklös bok som jag läser om då och då.

Ingrid sa...

Hannele: Många mästerverk skrev han!

Ivo Holmqvist: Ja, vi skola nästan alla dö, förvisso. En intressant anekdot. Jag har beställt Cornettes bok och så får jag se om de bevingade orden finns med. Jag kan anta att även Zolas begravning var en stor tillställning (i brist på bättre ord).