söndag 11 oktober 2015

Beställning


Månen och eldarna av Cesare Pavese. Jag borde kanske ha skaffat den svenska översättningen (eller fjärrlånat) men nu blev det i stället den engelska versionen som jag klickade hem. Jag läste den här boken för många år sedan men minnet är dåligt- däremot kan jag erinra mig att jag tyckte om Paveses sätt att skriva.


Italienska är ett av de vackraste språk jag vet (men jag behärskar det inte, tyvärr).

There's nothing that tastes of death more than the summer sun, the powerful light, exuberant nature. You sniff the air and listen to the woods and know that the plants and animals don't give a damn about you. Everything lives and consumes itself. Nature is death...

(Cesare Pavese, The Devil in the Hills, 1949).

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

(finnar uttalar italienska rätt :)