måndag 16 mars 2015

Litteraturåret 1926


Jag läste någonstans att 1920-talet var ett verkligt bra årtionde för litteratur. Kanske är det så. Jag letar febrilt i diverse listor för att skaffa mig läsinspiration- jag riktar mestadels blicken utomlands.

Tänk att den lilla honungsälskande björnen "Puh"  snart fyller 90 år. Inte illa. Översatt till massor av språk har böckerna om honom blivit  men premiären för nallen kom alltså år 1926 och förlaget som gav ut var Methuen. (Alan Milne har författat).

Bland nyheterna år 1926 finns inte bara böcker utan också uppkomsten av en kommittée , Committee on Evil Literature,. Den uppstod på Irland och det var den katolska kyrkan som ville se till att inga omoraliska alster skulle drabba det irländska folket. Det var ingen hejd på vad som skulle censureras:

The opinions of the committee and those who submitted evidence to it on what should be banned were somewhat wide. Publications that the Roman Catholic Church considered to be obscene included the newspapers News of the World, The People, Sunday Chronicle and Daily Mail, and the magazines Vogue, Woman's Weekly, Woman's World, Illustrated Police News, and most girls' picture papers. (Källa: Wikipedia)

Hur framgångsrik den här kommitteen blev vet jag inte men censuren på Irland slog länge ner på litteraturen. Ulysses (av Joyce) var förbjuden frukt under många år- för att bara nämna ett exempel).



Bland författarna av år 1926 finns också Anton Hansen Tammsaare (1878-1940). Tammsaare var en av Estlands mest betydande författare under mellankrigstiden och år 1926 kom första delen i hans epos "Sanning och rättvisa" ut. (Det blev fem delar i allt). Romancykeln ger ett tvärsnitt av estnisk historia och med början i böndernas värld. Det är tyvärr ganska svårt att hitta böcker av Tammsaare i översättning. Här kan man läsa mera om Tammsaare.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag är svag för äldre böcker

Ingrid sa...

Hannele: Jag är ständigt på jakt efter den äldre litteraturen.