lördag 21 februari 2015

Jestem baba


Jag läser "Lidandet och glädjen- dikter i urval av Anna Swirszczynska (1909-1984).

Om man ska sammanfatta handlingen i dikterna mycket kortfattat så säger jag krig- och kvinnans lott. Var för sig och tillsammans. Jag fastnar speciellt för den diktsamling som har fått titeln "Jestem baba" eller på svenska "Jag är en kärring". Det är kanske just den åldrande kvinnan som Swirszczynska skildrar med den största känslan och inlevelsen.

Dikten "Jungfrudom" är en av mina favoriter:

--- Längtan
är närande för de starka.
Den är som ett fönster
i ett högt torn där det blåser en styrkans vind.----

Döden är ofta närvarande i dikterna. Han finns överallt på gatorna i krigets Warszawa och också i förlossningssalen där han väntar under klockan, tyst och avvaktande. Kvinnan föder ju gränsle över en grav (enligt Beckett).

Renata Ingbrant har skrivit ett mycket upplysande efterord. Bokförlaget Lejd har gett ut denna fina volym som jag säkert återkommer till.

Inga kommentarer: