torsdag 12 februari 2015

Jakten på den den något äldre litteraturen


Jag letade efter  "rekommenderade böcker från anno dazumal" och givetvis fick jag läsa igenom åtskilliga listor (ett kärt besvär) och alltid finns det massor att utforska. Här två av flera fynd.

Den rumänske författaren Camil Petrescu hade jag inte hört talas om och någon svensk översättning av hans verk har jag inte lyckats hitta men väl en norsk.

Camil Petrescu (1894-1957) föddes och växte upp i Bukarest, deltog i första världskriget (där han blev tillfångatagen av österrikarna och frigiven vid krigsslutet). Han kom att skriva en stor mängd böcker men mest känd har han tydligen blivit för romanen Patul lui Procrust , som alltså finns i norsk översättning.

"Prokrustes seng"  har getts ut av Kappelen förlag (2006) och boken har översatts till norska (bokmål) av Steinar Lone.


En engelsk fiktiv dagbok från 1924- kan det vara något? Jo, det tror jag bestämt. Augustus Carp är en riktigt hycklande och självgod typ. Henry Howarth Bashford har författat den här komiska satiren. Här kan man läsa mer om mästerverket.

Inga kommentarer: