lördag 14 februari 2015

Från morfars bokhylla

Racine, Wisconsin- vy över Root river. (fotot är lånat)

Jag borde naturligtvis ha lagt upp en bild på författaren till den korta romanen "Prärierosen" från år 1892 men det är en till det yttre mycket oansenlig skrift och om författaren finns det inte mycket att läsa.

Adam Dan (1848-1931) kom ursprungligen från Odense men utvandrade som ung till det stora landet i väster. Han bosatte sig först i Racine (Wisconsin) men flyttade sedan vidare till Kalifornien, Minnesota och andra platser. Han dog i Clinton, Iowa år 1931. Han var präst och författare till yrket. Idag lär han vara bortglömd.

Boken jag har är utgiven år 1904 och den är tryckt i frakturstil. Det är romantiskt och vackert och sedelärande och det hela slutar i för tidig död (för den flicka som fått tillnamnet Prärierosen)..

"Prärierosen" kan väl närmast betraktas som en något överårig kvarleva från en annan tid och att man skulle trycka upp den på nytt förefaller mig ganska otroligt- men, jag är förtjust i  gamla böcker och jag kommer att vårda mitt tämligen slitna exemplar ömt.

Inga kommentarer: