lördag 31 januari 2015

German Genius- nedslag i den tyska historien


 När en bok på nära 1000 sidor landar (med rejäl duns) i brevlådan skapas stora förväntningar. Jag tror inte att jag blir besviken men det går naturligtvis inte att sträckläsa den här typen av litteratur. Man får välja och läsa bir för bit (typ: hur äter man en elefant?).




Jag fastnade i caféernas Wien. På bilden ovan en interiör från Café Griensteidl. Vid förra sekelskiftet satt de här "allihop"- Arthur Schnitzler, Hugo von Hoffmansthal och Stefan Zweig - för att nämna några i den illustra skara som hade Griensteidl som stamlokus.

Kapitlet har fått titeln "Sensibility and Sensuality in Vienna" och här avhandlas en mängd kulturpersonligheter från "cafétiden". Konst, musik, arkitektur, psykologi och naturligtvis litteratur får sin beskärda del .

Jag kommer att fortsätta att kryssa i boken- ett stort avsnitt handlar t ex om Weimarrepublikens tid (som indelas i tre faser) den första som varade i sex år (1918-1924) handlar om revolution, inflation och experimentell konst. Fas två (1924-1929) karakteriseras av ekonomisk stabilitet och               "Den nya sakligheten"  Sista fasen (1929-1933) , nummer tre, blev dramatisk med stigande arbetslöshet och växande politisk oro (med våldsamma inslag). Konst och litteratur kvästes till att passa makthavarna.

Peter Watson (f.1943) är historiker och journalist. Han har skrivit ett flertal böcker men jag tror inte att hans verk har översatts till svenska.

3 kommentarer:

Kurt sa...

Peter Watson har också skrivit romaner bla under pseudonymen Mackenzie Ford

Jenny B sa...

Vilken guldgruva till bok! Åh, det där kaféet i Wien... att få sitta där och diskutera!

Ingrid sa...

Kurt: Då ska jag kika lite på "pseudonymens utgivningar" också.

Jenny: Det finns så otroligt mycket att läsa och lära i den här boken och ja,ett sådant café skulle man ha i närheten!