onsdag 17 december 2014

Den ständigt fascinerande Graham Greene


Slaget vid Dien Bien Phu 1954

Under våren ger bokförlaget Modernista ut Graham Greenes roman "Den stillsamme amerikanen" - en idag kanske något bortglömd klassiker. Jag hittade ett gammalt slitet exemplar av boken inne på bibliotekets magasin (en hund ser ut att ha tuggat lite på pärmarna).

Jag tycker mycket om Graham Greenes sätt att skriva och så gillar jag hans nedslag i olika länder och olika miljöer. Han har skrivit böcker om t ex Kongo, Haiti och så "Den stillsamme amerikanen" som har handlingen förlagd till Vietnam (och då är det i början av 1950-talet).

"Den stillsamme amerikanen" kom ut år 1955 och då hade fransmännen precis förlorat den stora striden vid Dien Bien Phu- men- kriget i Sydostasien var långt ifrån över. Greene kunde spå vad som komma skulle och tyvärr fick han rätt- in på scenen stiger USA. "Den stillsamme amerikanen" har den engelske journalisten Fowler i huvudrollen- en desillusionerad man med en ung vietnamesisk älskarinna (Phuong) och så möter han Alden Pyle, amerikanen, som verkar så stillsam och så oförarglig. Skenet bedrar och allt utvecklar sig till en både hemsk och mycket spännande historia om korruption, mord och fruktansvärd hänsynslöshet.

Man säger att den generation jag tillhör definierades av Vietnamkriget och nog är det så. Vi som var unga på 1960-talet fick vänja oss vid TV-skärmar som fylldes av dunkande helikoptrar, visslande bomber och lemlästade och förstörda människor. Graham Greene sätter fingret på det som behöver komma i fokus i sin roman. När jag läste hade jag hela tiden Phil Ochs ballad                           "Talking Vietnam Blues" ringande i öronen.

En stor eloge till bokförlaget Modernista som satsar på utgivning av klassiker!





Inga kommentarer: