onsdag 8 oktober 2014

What lovely, lovely little books these are




Så sa en gång John Updike om Everyman's Library Pocket Poets. De här små nätta volymerna är så behändiga att läsa (och att ta med sig)- de är dessutom vackert inbundna och med "inbyggt" bokmärke.

I min hand just nu har jag "The Four Seasons"- en samling dikter från alla årstider. Just nu passar det bäst med något höstlikt och jag väljer en kort dikt av Amy Lowell (1874-1925).

Autumn

All day I have watched the purple vine leaves
Fall into the water.
And now in the moonlight they still fall,
But each leaf is fringed with silver.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

små bokpärlor

Mrs Calloway sa...

underbart, Ingrid! den serien måste jag kolla

Anonym sa...

Jag hade 4 och förlorade 2, men "Love poems" och "Hardy" är fortfarande här....underbara böcker, verkligen "bokpärlor"! Även "Everyman's pocket classics" är underbart, till exempel "Stories of the Sea" eller John Updike "The maples stories".

Ingrid sa...

Hannele: Helt underbara böcker!

Mrs C: Det är farligt att kolla hemsidan- det kan bli dyrt :-)

Klemperer: Bokpärlor är rätta ordet. Bokhandeln i Uppsala hade en hel hylla full.... Pocket classics kan man verkligen botanisera i.