fredag 5 september 2014

Det senaste i mytserien


Jodå, serien lever än även om inte så högönsklig välmåga som man kunde hoppas. Igår fick jag den i min hand, Natsuo Kirinos roman och bidrag , "The Goddess Chronicle" . På originalspråket kom boken ut år 2008 och sedan har det tagit ett antal år att få en översättning till engelska och kan man hoppas på en svensk version?

Natsuo Kirino är annars mest känd för sina psykologiska thrillers- en av dem (en enda en) har blivit klädd i svensk språkdräkt och då med titeln "Fri" (För övrigt en av de allra första böcker jag skrev om här på bloggen). För "Fri" (eller "Out" som den kom att heta på engelska) tilldelades Natsuo Kirino "Grand Prix for Crime Fiction" och hon var en av finalisterna för Edgarpriset (2004).

Övriga titlar (i engelsk översättning) : Grotesque, Real World, What Remains och In.

I "The Goddess Chronicle" tar sig författarinnan an myten om Japans skapelse- och det är kvinnor som har huvudrollen i romanen. (Jag har tittat lite på de första sidorna och konstaterar att det kommer att bli svårt att slita sig från den här godbiten.)

Under veckan har jag läst Margaret Atwoods mytbidrag "Penelopiaden"- den har ju några år på nacken och därför har den också blivit flitigt recenserad- jag konstaterar att Atwood (som vanligt) skriver mycket väl och jag tycker att temat är originellt (Penelopes tjänsteflickors sorgliga öde).  Vill man läsa en annan bok om Odysseus och Penelope kan jag varmt rekommendera Eyvind Johnsons "Strändernas svall".



2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

tack särskilt för det japanska tipset, Ingrid!har läst Kirino tidigare. denna verkar olik hennes övriga produktion

Ingrid sa...

Mrs C: Den är mycket olik har jag läst (hon har väl annars mest skrivit psykologiska thrillers). Men- ett är gemensamt, som jag har förstått- det handlar om kvinnor och deras utsatthet.