måndag 25 augusti 2014

Kloka fruarna på Lyndon


Så heter den svenska översättningen av Margaret Kennedys roman (originalet från 1923) från 1926. Jag skulle inte tro att det  är mödan värt att försöka leta upp boken på biblioteket för där har den med största säkerhet blivit bortgallrad. Synd, säger jag men gläds i stället åt Vintage Classics nyutgåva som jag alldeles nyligen har läst ut.

Margaret Kennedy (1896-1967) föddes i London men kom som ung till Oxford där hon studerade vid det prestigefyllda  Somerville College.  Ladies of Lyndon är Kennedys debutbok och den är verkligen inte alls dålig även om jag tyckte bättre om hennes succébok från 1924- The Constant Nymph.

Det handlar om de övre klasserna och deras problem- och mest då om Agatha som känner ett socialt tryck att gifta sig "rätt" och då blir det så klart fel och Agatha (och även maken) blir olycklig och uttråkad. Agatha är intressant som kvinna eftersom hon vågar följa sitt hjärta till slut även om priset är högt- men hennes svåger, James, den utstötte konstnären (familjens svarta får) är den som berör mig mest av bokens karaktärer. I en värld av fånighet och hyckleri utmärker han sig för sin totala ärlighet och förmåga att leva som han vill och känner är riktigt (för honom).

Margaret Kennedy kan konsten att skriva både underhållande och med budskap- det kunde vara banalt men så blir det inte. Lättläst och tänkvärt och en härlig resa bakåt i tiden.

Bokomslaget är gjort av Riikka Sormunen och här kan man ta sig en titt på flera av hennes verk.

Inga kommentarer: