söndag 17 augusti 2014

Augusti- med hösten inpå knutarna

Fotot är lånat

Jag vet, var spindlarna spänna
i vassen nät över vattnet,
var den skummaste dagningen dallrar
i den blommande ljungens skogar.

(Dan Andersson)

Spindlarna spänner sina nät och ljungen blommar- snart är det höst. Hösten brukar vara bokflodens tid och jag hoppas att det ska bli så även i år fast jag börjar med att plocka fram oläst ur hyllorna- ett par så kallade hyllvärmare i väntan på alla nyheter.

Först ut blir en biografi om Mrs Gaskell.


Det kan vara dags att läsa något om och inte bara av- hon gör mig nyfiken fru Gaskell. Premiären gjorde hon med romanen Mary Barton året var 1848.


Svensk översättning av Gun-Britt Sundström ( denna utgåva från 2007) men originalet kom redan år 1865.

4 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Uglow har jag också. Hustrur och döttrar är bra både som bok och film.
Mrs Gaskell var en rekorderlig kvinna!

Anonym sa...

Ja, efter en i Hamburg enormt varm&kvav sommar (ni hade det varmt, men inte kvav, en vän berättade?) är det kanske snart höst? Men jag är inte så säkert.

Från Elizabeth Gaskell läsde jag bara "the life of Charlotte Brontë", first biography and beautiful too, och känner filmen (wives and daughters).
Jag läsde många Brontë-biografier (nästan alla, jag tror faktiskt^^) och många författare gnällar&gnölar emot Gaskell, men jag vet inte, varför. Mrs Gaskell var visserligen en "rekorderlig" kvinna, (och jag vet 1 ord mer nu^^, tack!)

Ivo Holmqvist sa...

Om man ska läsa alla biografier över systrarna och brodern Brontë så får man ha god tid på sig - enbart Juliet Bakers The Brontës är på tusen sidor (jag nöjde mig med att läsa den kursivt).

Lustigt att Dan Andersson skriver var och inte där:

i vassen nät över vattnet,
var den skummaste dagningen dallrar

Vi har en god vän som kommer från Malmö men som under större delen av sitt liv bott i engelsktalande länder - hon byter genomgående bort där mot var:

jag träffade henne var hon bodde
(I met her where she lived)

Men Dan Andersson kom väl inte så långt bort från Grangärde, mer än till hotellrummet i Klara där man just hade rökt ut vägglössen men inte vädrat ut cyanvätet.

Ingrid sa...

Mrs C: Jag gillade också filmen!

Klemperer: Hösten är på väg- det känns i luften. Just nu har vi rejält lågtrycksväder. Rekorderlig är nog ett bra ord för att beskriva Mrs Gaskell. Hennes Brontëbiografi har jag inte läst.

Ivo Holmqvist: Jag kan mycket väl tänka mig att det har skrivits kilometervis av böcker om familjen Brontë - det gäller säkert att välja med omsorg.