söndag 27 juli 2014

En mycket passande bok just idag



Jag har letat i högarna efter något lämpligt att läsa denna dag (luften dallrar redan av hettan) och så dök den här upp- vad kunde passa bättre? Hettan i boken är förstås av ett annat slag än den rent fysiska- "The Heat of the Day" har handlingen förlagd till andra världskrigets London och den här romanen anses vara en av Bowens bästa. Nu ska jag försöka hitta en skuggig plats någonstans.

Elizabeth Bowen föddes i Dublin (1899) och dog i London år 1973. Hon var en produktiv författarinna och många av hennes böcker finns översatta till svenska. The Heat of the Day (1948) kom i svensk översättning några år senare och fick då titeln "Middagshöjd".

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

bra val, Ingrid! hoppas att du hittade skugga. har läst Bowen, men inte denna

Ingrid sa...

Mrs C: Skugga är lite av en bristvara här men idag ser det ut att kanske bli något svalare (eller mindre hett). Bowen anses vara "knepig" förstår jag efter att ha läst en del inlägg men jag gillar de böcker jag hittills läst av henne (inte så många förstås).