måndag 9 juni 2014

Lite lokalpatriotism


Sommaren är här. Pingsten har bjudit på både sol och varma temperaturer och en massa sommargäster som nu kommer att vara bosatta här fram till i alla fall mitten av augusti. "Nu har fylet kommit" brukade min far säga och så morrade han över köer och semestervikarier överallt.

Själv morrar jag inte så mycket utan försöker ta tillfället att njuta av vad säsongen har att erbjuda. Biblioteket frestade mig med boken "Runt Öresund- exotiska utflykter" en bok som är skriven på både svenska och danska.

Första kapitlet har titeln "Geologi" och det är nog så spännande. Jag minns mycket väl den där decembermorgonen år 2008 när sängen plötsligt började skaka och maken omedelbart ropade "earthquake"!- och visst var det så. Jordbävning och 4,7 på richterskalan minsann. Inte undra på att underlaget kändes bräckligt helt plötsligt.  I boken får man rekommendationer på geologiska utflykter till vulkanen vid Frualid (mitt i Skåne) Möns klint (Danmark) och så kan man läsa om den svarta graniten i Östra Göinge. Vackra illustrationer bjuds man dessutom på. (Arena förlag har gett ut)


Så har det äntligen blivit min tur (bibliotekskön var ganska lång) att läsa om slottsfruarna på Skarhult. Utställningen "Den dolda kvinnomakten" pågår hela sommaren. Med start år 1550 presenteras så fruarna och det är historiker som skrivit texterna- sju kapitel i allt (och det sista kapitlet har den nuvarande slottsfrun Alexandra von Schwerin författat.

I brevlådan hittade jag dessutom senaste numret av den franska tidskriften "Lire" - och ja, så ska jag bara få tid att sätta mig ner och läsa lite också.

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Lokalpatriotiska utflykter är bäst!

Mrs Calloway sa...

man behöver påminnas då och då om hur mycket fint och intressant man har alldeles om knuten

Ingrid sa...

Hannele: Just så känner jag också!

Mrs C: Man blir förvånad ibland över hur mycket som faktiskt finns att se i den omedelbara närheten. Man behöver inte åka jorden runt.....

mimmimarie sa...

Jag kunde inte vänta i bibblans kö utan köpte kvinnorna på Skarhult för några månader sedan. Nu i sommar planerar vi en dagsutflykt dit.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Jag hoppas också på en tur dit så småningom!