måndag 30 juni 2014

Att dras med i virveln


 "En folkhögskola är som ett kvarnhjul- allt dras med i virveln". Citatet kommer från Tora Vega Holmström (1880-1967)- svensk konstnär. Fram till den sista augusti i år kan man se en utställning av hennes främsta verk på Moderna muséet i Malmö.

Tora Vega Holmström växte upp på folkhögskolan Hvilan utanför Åkarp i Skåne- hennes var hette Leonard Holmström och han drev Hvilan (som för övrigt är Sveriges äldsta folkhögskola) som blev en mycket kreativ och intellektuell miljö under den här tiden. Dessutom startades kurser för kvinnor vilket var en nymodighet på 1870-talet.

Tora Vega drogs i riktning mot konsten och hon fick studera på Valand i Göteborg (1900-1902). Där träffade hon andra unga kvinnor som också strävade efter att göra sig en plats i samhället och att inte förbli fastgjutna i de traditionella rollerna .

"Jag längtar till överallt i världen", sa Tora Vega och for till Paris (där träffade hon bland andra Rainer Maria Rilke och de båda skulle förbli vänner och brevväxla under många år).




Under en tid år 1912 vistades Tora Vega i Finland - det var tack vare den finske konstnären Gallen-Kallela (självporträtt ovan). Så kom kriget men så snart det gick for hon ut igen- Paris, sydvästra Frankrike, Nordafrika....

Tora Vega försörjde sig på sitt måleri men det var inte fett- för att klara livhanken måste hon också måla porträtt och blommor. I slutet av år 1920 bestämde hon sig för Marseille, en stad hon kom att älska. "Marseille kan ta döden på en men det upphör aldrig att roa mig..-"

Foto: Daniel Schwen

År 1939 kom ett nytt krig och det gick inte att bli kvar på kontinenten. Dessutom sviktade Tora Vegas hälsa. Hon återvände till Sverige och Skåne där "den citrongula rapsen ropade från vångarna".

Dr sista åren tillbringade konstnärinnan i Lund där hon gick ur tiden år 1967.

Det är en verkligt fin utställning Moderna muséet har dukat upp för besökarna. Tavlorna är många och spridda över olika tider i  Tora Vega Holmströms liv. Sällan har jag blivit så gripen av ett konstnärskap som detta- fram träder bilden av en mycket självständig kvinna med en vacker själ (och hon åldrades också med behag, Tora Vega.) Hon levde ett omväxlande och intressant liv som säkert inte var lätt alla gånger, men klagade gjorde hon inte. Hon såg, hon levde och hon målade.

"TVH har det bästa i hela Lund, jag ser morgonstjärnan" (ur ett brev från Tora Vega till väninnan Käthie år 1963) två år senare skriver hon "Jag är den lyckligaste ensamboende människan i Lund för jag har Ali, min hjälpfru.".

Jag har lånat Birgit Rausings innehållsrika biografi om Tora Vega Holmström från biblioteket. (Alla citat kommer därifrån) Rabén & Sjögren förlag 1981.

"Blommor, frisk luft, hav och eld, det är det som gör att man kan leva på jorden." (TVH)

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

oj då! den utställningen får jag inte missa! tack för tipset, Ingrid!

Ingrid sa...

Mrs C: De visar också verk av Picasso men jag tyckte bättre om Vega!