söndag 18 maj 2014

Bland minnen och fjärilar

(Fotot är lånat)


Han var inte bara författare- han var faktiskt entomolog också, Vladimir Nabokov (1899-1977). Mest känd har han blivit för romanen "Lolita" men jag tycker att man ska läsa annat av honom också.

I min hylla har jag Nabokovs självbiografi "Tala, minne" (som nu också finns i ny pocketutgåva från 2012 - Bonniers klassiker). Det är dags för omläsning.

"Vaggan vaggar över en avgrund, och sunda förnuftet säger oss att livet är bara en kort ljusspricka mellan två evigheter av mörker".  En inledning som man nog inte glömmer bort- visst låter den lite "Beckettsk"?



Parnassius.apollo.mounted.jpg

En vacker apollofjäril (lånat foto) - givetvis förekommer det insekter i Nabokovs bok.

Vladimir Nabokov kom ursprungligen från Sankt Petersburg men han och hans familj tvingades fly i samband med revolutionen. Via Tyskland kom Nabokov till slut till USA och från att från början ha skrivit på ryska övergick han till engelskan.

Den svenska översättningen av "Tala, minne" är gjord av Lars Gustav Hellström (ett kapitel, "Kapitel 16 eller om Conclusive Evidence" har skrivits av Aris Fioretos).

Jag kan inte låta bli att citera några rader från kapitel tre av boken:

"Följande passage är inte avsedd för läsare i allmänhet, utan bara för den speciella idiot som, på grund av att han/hon förlorat en förmögenhet i någon krasch, tror att han/hon förstår mig.

Mitt gamla (sedan 1917) gräl med den sovjetiska diktaturen har ingenting alls att göra med frågan om min egendom. Mitt förakt för emigranten som "hatar de röda" på grund av att de stulit hans pengar och jord är totalt. Den nostalgi jag under alla dessa år har odlat är en sjukligt förstorad känsla av en förlorad barndom, inte sorg över förlorade sedlar.-----"

2 kommentarer:

Ivo Holmqvist sa...

Lite mer om Vladmimir Nabokovs fjärilar här (och på slutet en länk till något om en postum roman):

http://www.dixikon.se/bloggarna/vladimir-nabokov-2-fjarilar/

Ingrid sa...

Ivo Holmqvist: Tack för länken. Jag vill gärna läsa Nabokov's Blues (och "The Naming of Names".