torsdag 27 mars 2014

Volga-Matushka


Månen speglar sig i den stora floden Volga. (målningen är gjord av Vladimir Ivanovich Ovchinnikov).

Mor Volga är Europas längsta flod och den flyter från Tver och ner till Astrakan- det är många mil. Med hela systemet av tillhörande bifloder svindlar det....

Idag är Volga en förorenad flod- men ändå vilar det ett så starkt romantiskt skimmer över det här vattnet. Många är de konstnärer (och säkerligen också författare) som har blivit inspirerade av Volga.

Jag önskar att jag kunde hitta en bok som tar mig med på en resa - från norr till söder på floden.... säkert finns det en del skrivet på ryska (men det behärskar jag inte).

4 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken vacker tavla!

Ingrid sa...

Malin: Den kan man betrakta länge- och börja drömma... det ligger så mycket i den tavlan, tycker jag.

Jenny B sa...

Vilken vacker tavla! Tack för att du visade den!

Ingrid sa...

Jenny: Jag föll direkt för den målningen.