torsdag 27 mars 2014

Svart och med ständig inbjudan till läsning (Tysk torsdag)


Ett dåligt samvete är den för mig, Theodor Adornos Minima Moralia men jag kommer aldrig att ge upp- eftersom boken består av korta "essä-kapitel" borde den inte alls vara svår att läsa- men filosofiska betraktelser är vad de är och för mig som bara har mardrömslika minnen av skoltidens filosofilektioner har ämnet i sig aldrig varit särskilt lockande.

I gymnasiet hade jag en filosofilärare (komplett med stålbågade glasögon och mustasch) och fastän jag har försökt att förtränga träsmaken hans lektioner gav mig minns jag ändå hans försök att göra oss intresserade (eller var det tvärtom?) av ämnet. "Röda hallon är röda- röda hallon är inte röda- röda hallon är röda och inte röda- röda hallon är röda eller inte röda". Sant eller falskt? Jag tänkte att jag ger blanka f-n i vilket och det var nästan så att jag inte ville äta hallon heller långeliga tider efteråt.

Men, till saken- Theodor Adorno (1903-1969). Adorno var en tysk filosof och eftersom han var av judisk familj (pappan) tvingades han att gå i landsflykt år 1938. Adorno bosatte sig i USA och han återkom inte till sitt hemland förrän efter nära 15 år i exil.

Boken Minima Moralia skrevs mellan 1944 och 1949 och den har undertiteln- reflexioner ur det stympade livet. Det är en svart bok- i mer än ett avseende. På första sidan kan man läsa följande citat (av Ferdinand Kürnberger):Livet lever inte.

Minima Moralia är skriven under en ond tid och det har naturligtvis präglat tankarna i den. Här ett citat från sidan 49 och det handlar om "givande".

Givandets förfall avspeglas i den pinsamma uppfinningen presentartiklar, som helt och hållet bygger på att man inte längre vet vad man ska ge därför att man egentligen inte vill ge något alls. De här varorna är lika kemiskt fria från personlig anknytning som de som köper dem; de är fabricerade för att stå och samla damm.

Nu har jag tagit fram mitt exemplar av Adornos tankar och jag vill gärna tro att jag snart kommer att kunna säga "den här har jag läst".

Detta är ett bidrag till "Tysk torsdag" som Bokmoster har startat.

Minima Moralia har getts ut av Arkiv förlag i serien Moderna klassiker (och den finns att få tag på fortfarande i vanlig (nät)bokhandel. Översättningen är gjord av Lars Bjurman.

2 kommentarer:

Bokmoster sa...

Lycka till med läsningen! Filosofi får det ofta att snurra i huvudet på mig, men det är väl en vanesak som det mesta. Och i o m det s k bärlarmet vet jag inte om man ens vågar äta hallon längre, röda eller inte ;)

Ingrid sa...

Bokmoster: Snurra i huvudet var rätta orden. Lagom mängd räcker gott men jag tror att just den här boken kan vara värd ansträngningen. Jag äter numera hallon utan problem (men de är närodlade).