fredag 14 februari 2014

Väntan värd



Antonio Pennacchi tilldelades Stregapriset för romanen "Canale Mussolini" (året var 2010). Jag har länge velat läsa den här boken men italienska behärskar jag inte och så beslöt jag mig för att vänta på den engelska översättningen som blev klar förra året. (När kommer den svenska översättningen?).

"The Mussonlin Canal" sträcker sig över 100 år- genom Italiens historia och som huvudpersoner har författaren valt ut en stor (barnrik) familj - Perruzzi. Under 1930-talet skickas den (liksom många andra familjer) ner från norra Italien och till de så kallade Pontinska träsken strax utanför Rom.

" For what it's worth, this is the book I came into the world to write. Stories are not invented by authors, they float around in the air waiting for someone to pluck them out of it. From childhood onwards, I have always known that this was the story I had to lay my hands on, before it vanished. This story and no other. This story, this book; no other."

Så skriver författaren i inledningen. Jag har bara hunnit läsa 50 sidor av 500- men jag vet precis vad jag ska ägna min lästid åt den här helgen.





Inga kommentarer: