lördag 16 november 2013

Min helgläsning



Den danske författaren Martin A. Hansen (1909-1955) ska förgylla min helg. I skolan fick vi läsa flera av hans noveller men han skrev många och jag har tänkt att ägna mig åt de sju som finns samlade i "Paradisaeblerne og andre Historier" (1953). Romanen "Lögneren" kom ut år 1950 och den har en alldeles speciell historia.

"Lögneren" skrevs för att läsas på radio och Martin A. Hansen skrev under stark press- men boken kom att bli en stor framgång och den såldes i över 400 000 exemplar. (Den finns översatt till svenska).

Martin A. Hansen fick ett alldeles för tidigt slut på sitt liv och omständigheterna var mycket tragiska:

"Endnu værre blev det, da han under en nordisk litteraturkongres i Stockholm fjernede en plet på sine bukser med noget medbragt rensevæske. Han fandt det uforsvarligt at hælde den giftige væske ud i vasken, og hældte den i stedet for i sit vandglas på natbordet. Da han om natten vågnede og var meget tørstig, tømte han glasset. Han tog til skadestuen, hvor han forpint sad og ventede på tur, da Palle Lauring  fik ham opsporet og råbte: "Så skynd jer dog og lad ham komme til! Det er Danmarks største digter, der sidder derude og dør!" Så først blev Hansen pumpet ud, men nyrerne havde taget yderligere skade, og førte til hans tidlige død. " (Danska Wikipedia)

Bokomslagen är vackert illustrerade av konstnären Ib Spang Olsen.

 


4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

böcker igen som nog inte finns i den vanliga bokhandeln

Ingrid sa...

Hannele: Det mesta jag läser är gammalt.... men det finns ju antikvariat och bibliotek :-)

Ivo Holmqvist sa...

Det var ibland förenat med livsfara för danska författare att resa till de nordiska grannländerna.

Omständigheterna kring Martin A. Hansens förtidiga frånfälle visste jag inget om, däremot att hans kollega Mogens Klitgaard avled sent på året 1945 kort efter att han återvänt till Danmark efter att mot slutet av kriget ha gått i landsflykt i Sverige (dock hade han tuberkulos redan tidigare, det var den som han dog av).

Sonja Huberg (hennes roman "Syv Aar for Lea" blev mycket läst)blev bara 29 är gammal. Hon dog efter att ha smittats av tyfus under ett författarbesök i Finland 1947.

Året innan hade hon och hennes andre man, konstnären Richard Mortensen, fått sonen Finn Hauberg Mortensen som så småningom blev professor vid Nordisk Institut på Odense Universitet där jag var kollega till honom under tio års tid - nu heter både institutet och universitetet något annat.

Martin A. Hansens glas på nattduksbordet påminner om hur Oscar Levertin gick bort, också han i förtid: han drack av misstag vid sängkanten ett glas med sömnmedel - var det kloral?

Ingrid sa...

Ivo Holmqvist: tack för all information- att resa var inte ofarligt särskilt inte under tider då man inte hade vaccinationer att skydda sig med. Tragiska öden. Jag tänkte också på Oscar Levertin när jag läste om Martin A Hansens förfärliga olycksdöd.