lördag 9 november 2013

I gränslandet


 Jag har tänkt att uppehålla mig en stund i gränslandet mellan Danmark och Tyskland och startar i det gamla Slesvig. Mannen som sitter på stolen ovan är en av 1800-talets stora danska arkitekter, Gottlieb Bindesböll (1800- 1856) och säkert mest känd för Thorvaldsens museum i Köpenhamn- men han har stått "far" till så mycket annat.

I mitten på 1800-talet ändrades infrastrukturen på många platser i världen- och Slesvig utgjorde inget undantag. Järnvägen gjorde sitt intåg och med den stationshusen. Idag är den år 1854 färdigställda "Sydslesvigske Jernbane" ganska bortglömd och de där stationshusen är till största delen raserade. Annars fanns det många stationer på banan som sträckte sig i två armar: en i sydvästlig riktning från Flensburg till Tönning och en annan i sydöstlig riktning från Öster Örsted till Bydelstorp. Det var viktigt för Danmark att få avsättning för sina jordbruksprodukter (till England) och då var järnvägen av stor betydelse.




 En idyllisk vy från det gamla Tönning.



Ovan en av Bindesbölls  ritningar till det man tror vara Klosterkro (idag Klosterkrug) station på sträckningen Öster Örsted till Bydelstorp. Idag finns ingenting kvar av den gamla stationsbyggnaden.

Bindesböll var mån om att ge stationsbyggnaderna en enkel form men i en regional stil.

Stationerna på Flensburg - Tönningsträckningen var: Flensburg, Skovkro, Tarp, Egebaek, Sollerup, Öster Örsted, Svesing, Husum, Friedrichstadt-Chaussee, Harblek och Tönning.

På Öster Örsted : Holm, Ellingsted, Klosterkro, Okslev, Duvensted och Bydelstorp.

Idag har platserna tyskklingande namn.

Inga kommentarer: