söndag 20 oktober 2013

Klassikerdags


Den har fått komma upp för att lufta sig lite för i vanliga fall finns Richardsons "Pamela" inne på ett magasin. Nu bor "Pamela" hos mig i en månads tid (eller kanske inte fullt lika länge för svårläst är den här romanen inte).

Den svenska översättningen är gjord av Ingrid Ingemark och det finns en trevligt skriven (och lärorik) inledning av Britt Dahlström dessutom- ett verkligt magasinsfynd med andra ord. Jag får hoppas att boken inte rensas ut- magasinsböcker lever ibland osäkert.

Den här utgåvan av "Pamela" är från år 1993 och jag citerar Britt Dahlströms slutord i inledningen:

"Samuel Richardson är ett namn för vårt nittiotal. Många bollar nu med begrepp som etik och moral. De behöver ta gestalt i enskilda personer, som brottas med moraliska frågor, som tar ansvar för sina handlingar och sina liv, som misslyckas och som lyckas, som genomgår en karaktärsutveckling. Vissa värden måste vara möjliga att urskilja. Vissa handlingar måste kunna kallas bättre. Somliga förebilder kan ge tröst och inspiration. Samuel Richardsons brevroman Pamela kan få en ny betydelse tvåhundrafemtio år efter det att den skrevs."

Nu har det gått ytterligare tjugo år- nog är Pamela minst lika aktuell idag som år 1993.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Låter intressant, kanske ska jag ut och leta....

mimmimarie sa...

Oh ja, den kommer jag ihåg fast det var ett tag sedan jag läste den.

Ingrid sa...

Hannele: Du kan säkert hitta den antikvariskt. Mycket läsvärd!

Mimmimarie: Jag har läst och läst för det är svårt att släppa den här romanen- ständigt aktuell, skulle jag vilja säga.

Ingrid sa...

Ivana: Äntligen kan jag också säga samma sak :-) Visst var det en bra bok!