måndag 21 oktober 2013

Hösten är bokprisernas tid


Jaha ja, mitt i alltihopa kommer också Augustpriset. Jag tycker att det är ett tråkigt pris- ja, jag kan inte hjälpa det, men så är det. Jag kan inte riktigt få upp ångan inför det. Det finns inte så mycket som lockar mig i år men ska jag läsa något sneglar jag nog åt facklitteraturen.

Germanerna vill jag gärna veta mera om- efter att ha sett på serien "Rom" (HBO) där germanerna var ena hemska, råa sällar som sprang omkring i smuts och djurhudar och avgav ouartikulerade läten -  i kontrast till de mera välklädda romerska soldaterna med örnar och allsköns grannlåt- kan det kanske vara givande att läsa om hur den verkligen var den där stora folkgruppen som väl bebodde större delen av nordvästra Europa på sin tid. Tore Janssons bok är inköpt av "mitt" bibliotek och jag står som nummer två i kön så det är hanterbart.



Bea Uusmas bok har jag köat på ett tag- Andrée-expeditionen är ett ämne som aldrig kommer att uttömmas. Det är jag helt säker på. Givetvis är jag nyfiken på att se vad Uusma har gjort av "det hele."

Den enda bok jag har läst bland August-nomineringarna är en barn-och ungdomsbok. Anna Höglunds "Om detta talar man endast med kaniner". Den gillade jag verkligen.

Inga kommentarer: