onsdag 18 september 2013

Tematrio : Teman på Bokmässan



Lyrans tematrio den här veckan: en önskelista inför kommande bokmässor i Göteborg.

Önska kan man- det kostar ingenting och här är mina val- de blir helt geografiska för jag tycker att det är så oerhört viktigt med översättningar och flera översättningar kan det förhoppningsvis bli om ett visst land eller geografiskt område kommer i extra fokus.

1.  Sydostasien är ett negligerat område, tycker jag. Här finns mycket att ta tag i. I höst har Tranans förlag kommit ut med ytterligare en samling noveller och den här gången  från Kambodja. "Bladen faller långt från stammen". Jag har ännu inte läst de här novellerna men jag tror och hoppas att boken ska ge upphov till ett ökat intresse för området. Kambodja har en blodig och tragisk historia och många författare fick sätta livet till under skräckväldet på 1970-talet. Hur ser återväxten ut, undrar jag.

Sydostasien innefattar ju också Indonesien- ett annat försummat land vad gäller översatt litteratur. Listan kan göras längre.....

2.  Be-Ne- Lux. Belgien Nederländerna och Luxembourg- en trio länder som ofta glöms bort på den litterära kartan. Nederländsk och flamländsk litteratur har haft sin mässa (1997 var det väl) men det skadar inte att lägga till Belgien och Luxembourg och ta hela "paketet" så att säga.

3. Under sommaren gjorde jag ett ganska djupt nedslag i den Karibiska övärlden och där träffade jag på många intressanta författare- få av dem har blivit översatta till svenska. Karibien borde vara ett självskrivet tema för en kommande bokmässa!

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jo, vi behöver våra bra översättare

Ingrid sa...

Hsnnele: De är oerhört viktiga.

Mrs Calloway sa...

bra förslag på ämnen för bokmässan, Ingrid

Ingrid sa...

Mrs C: Man kan som sagt hoppas... qui vivra verra....

Freja sa...

Intressanta teman!