torsdag 12 september 2013

Berättat från Sylt


Obs att detta inte ska handla om nakenbad för det är väl annars vad de flesta associerar ön Sylt med. Sylt är en relativt stor ö (nummer fyra i storleksordning bland de tyska dito) och här finns mycket att se och uppleva förutom stränderna (med eller utan baddräkt). Jag har själv aldrig varit här men i min hand just nu har jag boken "Sylt- Literarische Reisewege" och jag vill lova att man blir sugen på att ge sig iväg till öns klitter och hedar när man läser.




 Sylt har länge varit ett populärt semestermål- här ett foto från 1890-talet. Nog ser det ut att vara trängsel där på stranden.


Sylt hade egen järnväg i nära hundra år (1888-1970)


 
I augusti blommar ljungen på hedarna och så färgas stora delar av ön helt violett... så vackert. (Fotot är lånat)

Sylt har lockat åtskilliga författare genom tiderna och i min lilla bok (utgiven av Insel Taschenbuch) skriver de om sina egna upplevelser från och av ön. Här kan man läsa berättelser av Thomas Mann, Hans Fallada, Günter Grass, Theodor Fontane och många andra. Det är i många fall också en lotsning in i öns historia och geografi och det ska bli mig en sann förnöjelse att lära mig lite mera om den här vackra platsen på jorden. Någon gång ska jag väl styra kosan dit också.....

Inga kommentarer: