lördag 21 september 2013

4000 bilder av oändlig plåga


På Moderna muséet i Malmö visas just nu en utställning med temat "Ryskt avantgarde"- den blev jag nyfiken på och tog bussen in för att beskåda. I den stora salen möts man av abstrakt konst och geometriska konstruktioner men på en vägg finns också foton som är tagna ov Aleksandr Rodtjenko (1891-1956) och går man en trappa upp finns det ännu flera bilder. Där, på ovanvåningen, stannade jag en god stund för att både tjusas över fotokonsten och förfasas över det som avbildades: slavarbete.

Jag läser i det innehållsrika programmet: "1933 kom en lag att man måste ha tillstånd för att plåta offentligt i Moskva. Samma år reste Rodtjenko till Karelen för att fotografera konstruktionen av den 227 km långa Vitahavskanalen som skulle förbinda Vita havet med Östersjön."

Fotot ovan visar (jag tror inte att det är taget av Rodtjenko) på de omänskliga förhållanden som rådde på arbetsplatsen. De som slet och plågades med det hårda arbetet var sovjetiska straffångar och de dog som flugor under tiden. Jag har läst någonstans att över 25 000 man fick sätta livet till här. Det gick snabbt att bygga kanalen (bara 20 månader)- piskan ven väl och ett människoliv var inget värt. Rodtjenko tog över 4000 bilder av bygget. Några av dem finns alltså till beskådande på Moderna muséet.


Aleksandr Rodtjenko med hustrun Varvara Stepanova. Här en länk till Moderna muséet (där man kan se flera bilder från utställningen) . Fram till och med den 12 januari nästa år varar den.

2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

människan blir aldrig klokare

Ingrid sa...

Hannele: Det är då ett som är säkert.