torsdag 1 augusti 2013

Visdomsord i sommarhettan

 
Det är som bekant ganska varmt i södra Sverige just nu. Lite för varmt för att jag ska orka sitta/stå/arbeta utomhus någon längre tid- alltså blir det en del inomhusaktiviteter också. En av dessa är en helt nödvändig gallring och sortering av böcker. När hyllorna blir proppfulla (och jag har inte plats för fler) måste man rensa ut och det är det jag gör. (Mest gammal facklitteratur för skönlitteratur har jag svårare att göra mig av med...)


Spännande blir det också när man gör fynd i röran av böcker på golvet (det är där de hamnar under arbetets gång). Jag hittade  "Maximer och sentenser" av Frithiof Brandt. Brandt var en dansk filosof (1892-1968) och jag har upptäckt flera (som jag tycker) kloka funderingar. Här några exempel.

At forstaa sin alder er at forstaa dens glaeder.

I handel og vandel kender man ikke loven, hvis man ikke ogsaa kender dens huller.

Jo aeldre man bliver, des vanskligere at le foran buren med aberne.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Kul sysselsättning att rota bland sina böcker :)

Ingrid sa...

Hannele: Bra, nyttigt och nödvändigt :-)