lördag 6 juli 2013

Det börjar bli knökfullt

Skanörs hamn i arla morgonstund

Jag använder mig av göteborgska idag- jag tycker att just ordet "knöka" är så väldigt passande och bra. Vi skriver den 6 juli och nu börjar den stora trängselveckan här nere på näset. Hästar- och ännu flera människor kommer att ringla sig ner i låååånga bilköer på väg 100 och klaffbron kommer att gå upp varje timme- då blir det stopp i "vaskaröret".  Man bör helst ha sett till att proviantera mat och andra förnödenheter i god tid innan- annars får man vara utrustad med en rejäl portion tålamod.


Dessutom är det så kallad sillamarknad den här helgen. Tjo och tjim - tjolahopp tjolahej.


Här är en som inte bryr sig. En av många kor på strandängarna.


Gulmåran doftar- det är högsommar.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken underbart inlägg! Och nu vet jag igen lite mer svenska ord. Jag hoppas och är säkert att du har mat hemma^^.
Gulmåran ser så vackra ut.

"Tjo och tjim - tjolahopp tjolahej"^^!.

Ingrid sa...

Klemperer: Tack ska du ha. Jodå, jag har provianterat så jag klarar mig. Ska man fara över bron måste det noga planeras. Gulmåran är en av mina favoritblommor- den doftar så underbart.

Jag har annars ingenting emot hästarna- det är partyfolket som kan bli lite väl stökiga...