måndag 3 juni 2013

Nyfiken på: Patrik Ouředník

Det danska omslaget är originellt!


Nu är jag inne och klampar lite på Bokmanias (Ivanas) område men tjeckisk litteratur är jag så nyfiken på och speciellt nu idag författaren Patrik Ouředník.

Ouředník (f.1957) utvandrade till Frankrike och Paris år 1984 och där bor han kvar ännu. Hans bok Europeana har översatts till över tjugo språk (inklusive svenska- (Natur och kultur 2005).

Europeana går i den absurda stilen har jag förstått och här är några av de första raderna:

The Americans who fell in Normandy in 1944 were tall men measuring 173 centimeters on average, and if they were laid head to foot they would measure 38 kilometers. The Germans were tall too, while the tallest of all were the Senegalese fusiliers in the First World War who measured 176 centimeters, and so they were sent into battle on the front lines in order to scare the Germans."

Mera om Patrik Ourednik och mera om tjeckisk litteratur kan man läsa på Radio Prags hemsida HÄR. (det är skrivet på engelska).

1 kommentar:

Ingrid sa...

Ivana: Så roligt, Ivana. Jag tänker absolut läsa något av Ourednik- jag gillar det absurda.